Turks Richtgraad 2 (ERK B1)
•
Inhoud van de opleiding
De opleiding Europese talen groep 2 Richtgraad 2 (ERK B1) (= Bulgaars, Fins, Grieks, Hongaars, Pools, Russisch, Servisch-Kroatisch, Tsjechisch, Turks) hoort thuis in de studiegebieden EUROPESE NEVENTALEN RICHTGRAAD 1 EN 2, OOSTERSE TALEN en SLAVISCHE TALEN. Taalopleidingen situeren zich op een bepaald niveau, in het decreet “richtgraad” genoemd.
Een richtgraad is “een niveau-indeling binnen het volwassenenonderwijs voor opleidingen van de studiegebieden Europese hoofdtalen richtgraad 1 en 2, Europese talen richtgraad 3 en 4, Europese neventalen richtgraad 1 en 2, Hebreeuws, Nederlands tweede taal richtgraad 1 en 2, Nederlands tweede taal richtgraad 3 en 4, Oosterse talen, Scandinavische talen en Slavische talen en opleidingen van de leergebieden alfabetisering Nederlands tweede taal, Nederlands tweede taal en talen” (art. 3,37°)1 .
Met de opleiding Europese talen groep 2 Richtgraad 2 (ERK B1) wordt de cursist een beperkte talige zelfstandigheid aangeleerd. De autonome taalgebruiker voelt zich nog beperkt in de talige communicatie. Zijn taalgebruik is economisch in die zin dat hij zijn communicatie moet aanpassen aan de middelen waarover hij beschikt. Zijn volledige talige autonomie verwerft hij in het daaropvolgende niveau.
Dit niveau komt in de niveaubeschrijvingen van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK) overeen met Threshold (B1).
Na de modules
“Europese talen groep 2 Threshold 1 Mondeling”, “Europese talen groep 2 Threshold 1 Schriftelijk”,
“Europese talen groep 2 Threshold 2 Mondeling”, “Europese talen groep 2 Threshold 2 Schriftelijk”,
“Europese talen groep 2 Threshold 3 Mondeling”, “Europese talen groep 2 Threshold 3 Schriftelijk”,
“Europese talen groep 2 Threshold 4 Mondeling”, “Europese talen groep 2 Threshold 4 Schriftelijk”
kan de cursist:
➢ de hoofdzaken begrijpen van vertrouwde onderwerpen die geregeld opduiken in onder meer de werksituatie, school en ontspanning, op voorwaarde dat deze onderwerpen in klare standaardtaal zijn geformuleerd
➢ zich uit de slag trekken in de meeste talige situaties die zich voordoen bij het reizen in een land waar de betreffende taal wordt gesproken
➢ een eenvoudige en samenhangende tekst produceren met betrekking tot onderwerpen die vertrouwd zijn of tot zijn persoonlijke interessesfeer behoren
➢ ervaringen en gebeurtenissen, dromen, hoop en ambities beschrijven en kan bondig redenen en verklaringen geven voor zijn plannen en opvattingen
- Studiebewijs
- Certificaat
- Niveau
- Secundair Volwassenenonderwijs
- Toelatingsvoorwaarden
- Meer weten over de voorwaarden